Porozmawiajmy o ekonomii

Porozmawiajmy o ekonomii

- kategoria Aktualności, Felietony, recenzje
@Gazeta Rumska
Porozmawiajmy o ekonomii

W dniach 4-6 września w Krynicy odbyło się 28. forum ekonomiczne organizowane przez Instytut Wschodni. Tegoroczna edycja zgromadziła około 5 tysięcy uczestników. Jednym z głównych tematów poruszanych w trakcie tego wydarzenia były europejskie interesy i wartości w kontekście procesów integracji. Jednym z prelegentów był metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski, który mówił o budowaniu wspólnoty między państwami właśnie w oparciu o wykształcone przez wieki wartości. Debatowano także nad kwestiami konsolidacji wielkich przedsiębiorstw czy też kondycji polskich firm na tle konkurencji na rynku środkowoeuropejskim.

Fuzja gigantów

W Krynicy poruszano temat połączenia dwóch polskich gigantów petrochemicznych – PKN Orlen i grupy Lotos. W rankingu najsilniejszych przedsiębiorstw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, przygotowanym przez międzynarodową grupę Coface we współpracy z Rzeczpospolitą PKN Orlen, zajął pierwsze miejsce, a Lotos ósme. To pokazuje jak poważnymi graczami w naszym regionie są te przedsiębiorstwa. Ich połączenie ma wzmocnić pozycję polskiego przemysłu petrochemicznego. Tak wielka operacja finansowa, ze względu na unijne przepisy antymonopolowe, wymaga zgody Komisji Europejskiej, która powinna być wydana w pierwszym kwartale przyszłego roku. Ten manewr ma być kolejnym krokiem dla PKN Orlen w budowaniu swojej silnej pozycji na rynku – wcześniej udało się przejąć jedno z przedsiębiorstw petrochemicznych.

Powrót legendy

Jedną z największych atrakcji i ciekawostek 28. Forum Ekonomicznego w Krynicy była prezentacja Warszawy M20 GT. Samochód mający nawiązywać do najlepszych tradycji polskiej motoryzacji został zaprezentowany przez firmę KHM Motors, mającą prawa do posługiwania się nazwą „Warszawa”. Samochód skonstruowano na bazie platformy Forda Mustanga przy udziale pracowników Politechniki Krakowskiej, mających wkład m.in. w wygląd karoserii samochodu. Warszawa M20 GT posiada nowoczesną, aerodynamiczną linię nadwozia oraz 5-litrowy silnik o mocy 420 koni mechanicznych, pozwalający osiągnąć prędkość 270 km/h oraz rozpędzić się do „setki” w kilka sekund. Produkcja ma być skierowana do klientów indywidualnych i wynosić około 10 samochodów rocznie. Firma KHM planuje również wskrzeszenie słynnej syreny w nowoczesnej, sportowej wersji.

Propaganda sukcesu

Forum Ekonomiczne w Krynicy wykorzystywane jest jako tuba propagandowa ekipy aktualnie sprawującej władzę. Tak było i tym razem. Chwalono się pozycją Orlenu czy Lotosu w regionie, pokazywano nową wersję Warszawy czy dumnie prezentowano wskaźniki wzrostu gospodarczego. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa. W czasie kiedy w Krynicy dyskutowano o gospodarce, firma Solaris, produkująca autobusy i tramwaje jeżdżące w miastach całej Europy, przejmowana była przez hiszpańskie przedsiębiorstwo. Również nowe rozwiązania legislacyjne – jak chociażby system płatności podzielonej VAT, nie służą przedsiębiorcom. Warto zatem brać poprawkę na entuzjazm związany z forum w Krynicy.

AG

Porozmawiajmy o ekonomii

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *