Instalacja LPG w samochodzie. Czy warto?

Instalacja LPG w samochodzie. Czy warto?

- kategoria Aktualności, Motoryzacja
Instalacja LPG w samochodzie. Czy warto?

Wśród polskich kierowców często zdania są podzielone, a już na pewno nie można rozpatrywać tej kwestii czarno-biało. Credo wydaje się jedno – im więcej jeździmy, tym bardziej opłaca się montaż instalacji LPG.

Wszystko zależy od samochodu, do którego planujemy zamontować instalacje. Czy silnik pracuje na gaźniku, wtrysku pośrednim czy bezpośrednim? Do aut starszej generacji – gaźnikowych, można nabyć instalacje w zależności od pojemności silnika już od 1.200 zł – 1.800 zł. Jest to tzw. I generacja, prosta, ale i najmniej precyzyjna. II i III generacja to auta wyposażone w jedno lub wielopunktowy wtrysk benzyny – są bardziej rozbudowane, a przede wszystkim posiadają moduł elektroniczny. Koszt założenia tej instalacji zawiera się w zależności od marki w przedziale 1.500 zł – 2.500 zł.

Obecnie najczęściej montowany typ to instalacja IV generacji, posiadającej tzw. system sekwencyjny. Jest to instalacja zasilana gazem w fazie lotnej za pośrednictwem sterowanych elektronicznie wtryskiwaczy – tym samym wymaga paliwa o najwyższej czystości. Dobra instalacja IV generacji to jednak spory koszt, zamykający się nawet w kwocie 6.000 zł.

Najnowocześniejszy system V generacji to instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Ceny zaczynają się od 4.000 zł, ale jeśli korzystamy z produktów markowych producentów, mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie.

To podstawowy wydatek, a co zyskujemy? Nie rozwodząc się, nie tworząc szczegółowych analiz, przyjmijmy pewne zasady;
– spalanie gazu w stosunku do benzyny to wzrost 20 – 25%,
– uśredniona aktualna cena benzyny E95 to 4,80 zł,
– obecnie średnia cena gazu to 2,10 zł,
– różnica wynosi więc 2,70 zł, chociaż uwzględniając zwiększone zużycie gazu, koszty dodatkowego badania technicznego, szybszej wymiany świec czy np. wiązek elektrycznych. możemy pewnie postawić na 2 zł zysku na 1 l paliwa.

W tym momencie wracamy do credo – nakłady na montaż instalacji zwracają się po przejechaniu 10 -20 tys. km, potem już tylko zarabiamy. Warto?

Pytania dodatkowe

Często padają również pytania dodatkowe: czy gaz jest bezpieczny? Odpowiedzialnie można stwierdzić, że TAK. Butle najczęściej nie są widoczne, montuje się je w miejscu koła zapasowego, są atestowane, a nawet przestrzeliwane w badaniach. Gaz LPG jest niepalny i celowo mocno nawaniany, aby szybko wykryć i usunąć ewentualną usterkę.

Czy auto jeżdżące na paliwie LPG jest słabsze? NIE. Pamiętajmy też, że mamy zawsze do dyspozycji dwa rodzaje paliwa. Jak podkreśla szef firmy Suncar Witold Kiedrowski, wszystko zależy od odpowiedniego montażu instalacji i jej zestrojenia, a kultura pracy silnika na gazie nie będzie gorsza, niż na benzynie.

Czy z instalacją gazową można długo jeździć? TAK. Pod warunkiem dobrego serwisu i niedoprowadzenia do zużycia np. gniazd zaworowych oraz tankowaniu dobrego, czystego paliwa, na gazie można przejechać nawet 400 tys. km.

W dobie coraz większej popularności aut hybrydowych oraz elektrycznych można zapytać czy instalacje na gaz LPG mają przyszłość? Raczej TAK. Ciekawostką jest wyprodukowanie przez markę Fiat wraz z firmą Elpigaz instalacji gazowej do … Fiata 500 1,3 Multijet, czyli auta z silnikiem diesla! Efekt – poprawiło się przyspieszenie auta o 0,6s i zwiększyła się prędkość maksymalna o 10 km/h. Aktualnie wielu producentów samochodów instaluje fabryczne instalacje gazowe do niektórych modeli. Coś w tym jest.

Zbigniew Ignasiak

Instalacja LPG w samochodzie. Czy warto?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *