Czy rumianie znów pojadą rowerami Mevo?

Czy rumianie znów pojadą rowerami Mevo?

- kategoria Aktualności, Ciekawostki
@Gazeta Rumska
Czy rumianie znów pojadą rowerami Mevo?

Odpowiedź na postawione w tytule pytanie wydaje się być twierdząca! Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wybrał już bowiem najlepszą ofertę w postępowaniu na nowe Mevo. Jednak na możliwość skorzystania z roweru poczekamy jeszcze ponad rok.

Jeżeli nikt nie odwoła się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, na początku roku zostanie podpisana umowa z nowym operatorem – hiszpańską firmą City Bike Global SA w partnerstwie z włoskim producentem rowerów Vaimoo. Stawką jest zarządzanie przez 6 lat ponad 4 tysiącami rowerów elektrycznych i tradycyjnych w 16 gminach.

Jak wyglądać będzie nowe Mevo?

Ma to być system mieszany z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura i posiadane przez OMGGS rowery zostaną wykorzystane w nowym systemie, który będzie składał się z 717 stacji (wcześniej 660).

Nowe stacje pojawić się mają w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu – Kosakowie i Kolbudach.

Punkty ładowania baterii powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewnić ma ich aż 51. W pełni naładowana bateria pozwoli nam na pokonanie 100 km. Nowością będzie możliwość wypożyczenia roweru elektrycznego z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania, co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).

Do obsługi systemu wykonawca ma wykorzystać wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Będzie on również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeśli z powodu pandemii zaistnieje taka potrzeba.

Sposób używania systemu pozostanie bez zmian. Rowery będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Nie zmieni się także system zwracania rowerów. Będzie można zwrócić je podobnie jak poprzednio, również poza stacjami. Użytkownicy będą mogli zarezerwować rower na maksymalnie 10 minut.

Użytkownik w trakcie wypożyczenia roweru będzie mógł skorzystać z opcji postoju. Rowery mają być wyposażone w 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności minimum 10 litrów, zabezpieczający mały bagaż.

Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ich ramach będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 groszy, na tradycyjnym 10 groszy.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu, będzie mógł wypożyczyć rower, korzystając z taryfy minutowej (15 groszy za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 groszy za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.

Kiedy skorzystamy z rowerów Mevo?

Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 roku, to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 roku – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.

Umowa ma być podpisana na 6 lat. System ma objąć swoim zasięgiem 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Rumia, Reda, Władysławowo, Puck, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Kartuzy), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

Źródło: UM Rumia

Czy rumianie znów pojadą rowerami Mevo?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *