Pismo „Wspólnota” podsumowało wykorzystanie przez samorządy lokalne środków unijnych na latach 2009-2012. Z rankingu wynika, iż miasto Rumia znalazło się na ostatnim 123. miejscu w województwie pomorskim w przeliczeniu pozyskanych funduszy na 1 mieszkańca. Jednocześnie Rumia zajmuje 119 lokatę pod względem ogólnej kwoty pozyskanych środków unijnych. Zdobyła tylko 2,1 mln złotych. Biorąc pod uwagę potencjał miasta i jego atrakcyjne położenie, a także porównując zastój Rumi z aktywnością innych miast i gmin, można skwitować to jedynym słowem: kompromitacja. Oczywiście jest to kompromitacja władz samorządowych Rumi z burmistrz Elżbietą Rogala-Kończak na czele.
Rumia stała się przysłowiową sypialnią bez określonego miejskiego, samodzielnego oblicza.
Zróżnicowanie w skuteczności pozyskiwania funduszy europejskich przez poszczególne jednostki samorządowe mówią jednoznacznie, że Rumia wlecze się na końcu stawki samorządów. W niewielkich gminach Gniewino, Szemud i Linia oraz w mieście Wejherowo wskaźnik pozyskania pieniędzy z UE przekracza 2 tys. zł na jednego mieszkańca. Samorząd ok. 46-tysięcznej Rumi pozyskał z UE zaledwie 46 zł na 1 mieszkańca, co świadczy to o niezaradności i ociężałości władz samorządowych. To po prostu kompromitacja.

RUMIA NA SZARYM KOŃCU
W województwie pomorskim, podobnie jak i w całej Polsce, największym odbiorcą środków unijnych są miasta na prawach powiatu. I tak Gdańsk otrzymał aż 1,3 mld zł, Gdynia 410 mln zł, Sopot 404 mln zł, natomiast miasto Słupsk 197 mln zł. Okazuje się, że sięganie po większe dofinansowania łatwiejsze jest dla większych i zamożniejszych jednostek samorządowych. Łatwiej im zmobilizować wymagany wkład własny, łatwiej przeszkolić pracowników lub wynająć dobrą firmę konsultingową, która pomoże w przygotowaniu wniosków. Czynniki te z powodzeniem równoważą preferencje stosowane czasem w stosunku do mniej zasobnych jednostek.
Ostatni ranking „Wspólnoty” skonstruowany został według kryterium pozyskania środków z UE przez samorządy w przeliczeniu na 1 mieszkańca. Mnożąc opublikowane dane przez liczbę mieszkańców każdej ze 123 gmin województwa pomorskiego dowiedzieliśmy się, ile pieniędzy zdołały realnie pozyskać lokalne samorządy. Oczywiście, prym wiodą cztery miasta na prawach powiatu: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Słupsk.
Bliskie nam sąsiedzko i pod względem mieszkańców Wejherowo otrzymało w tym okresie 18,7 mln zł. To jeden z lepszych rezultatów w województwie pomorskim i 20 wynik na 123 samorządy.

WEJHEROWO POTRAFI, RUMIA NIE
Gdy w Grodzie Wejhera od kilku lat prowadzona jest wielokierunkowa przebudowa miasta, budowa miejskiej infrastruktury, ulic, ścieżek rowerowych, ciągów dla pieszych i obiektów użyteczności publicznej, rozszerzany jest zakres promocji, atrakcyjność kulturalna, sportowa, itp. Zrewitalizowano Śródmieście i Parki Miejski, wyremontowano Kalwarię Wejherowską, wybudowano Filharmonię Kaszubską. W Rumi nie powstają tego rodzaju obiekty, a centrum miasta straszy szpecącą budą i klepiskiem.
Ekspert BCC ocenia, że samorządy w zdecydowanej większości są sprawne organizacyjnie i są najbardziej aktywnymi beneficjentami funduszy unijnych. Jednak Rumia jest zdecydowanie negatywnym przykładem.
– Dzięki aktywności samorządów zmienia się Polska gminna i powiatowa – mówi Jerzy Kwieciński, ekspert Business Centre Club, wcześniej wiceminister rozwoju regionalnego. – Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci zachowują się trochę jak przedsiębiorcy. Następuje ogólna profesjonalizacja lokalnej administracji, którą wymuszają m.in. pieniądze unijne. Samorządowcy, dbając o swój teren, inwestują pieniądze z lokalnych budżetów i zdobywają środki, głównie unijne, z zewnątrz. Chcą zapewnić jak najwyższy poziom życia w swojej gminie, w tym poziom usług publicznych. Dbają również o rozwój gospodarki.
Z ogólnopolskich danych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są głównym odbiorcą pomocy unijnej na lata 2007-2013. Dostały 71,3 mld zł. To więcej niż przedsiębiorstwa (69,3 mld zł) i administracja rządowa (58,9 mld zł). Do końca ubiegłego roku jednostki samorządu terytorialnego były w trakcie realizacji projektów (lub już je zakończyły) o wartości 112,5 mld zł (podpisane umowy). Na inwestycje te Bruksela dorzuca 71,3 mld zł, czyli około 64 proc. W sumie gminy, powiaty i województwa wykorzystują 30 procent wszystkich pieniędzy. Jednak nie Rumia.

MNIEJ WODY W STRUMIENIU
Rosnący nieprzerwanie od kilku lat strumień dotacji zaczyna powoli wysychać. Są to nadal znaczne kwoty, zdecydowanie wyższe niż w pierwszej dekadzie XXI wieku, ale niższe niż w latach 2010–2011. Na spadek dotacji wpływają dwie przyczyny: powolne wyczerpywanie funduszy przeznaczonych na okres 2007-2013 i trudności budżetowe samorządów z mobilizowaniem wkładu własnego, potrzebnego do absorpcji dotacji.
Dotychczasowe doświadczenia sugerują, że na ponowny wzrost środków możemy liczyć około roku 2016.
Ale będzie tak pod warunkiem, że sytuacja finansowa samorządów się ustabilizuje i władze lokalne będą w stanie spełnić warunki pozyskiwania dotacji.

STOLICA POWIATU NAJLEPSZA
Na terenie powiatu wejherowskiego bezwzględnym rekordzistą jest miasto Wejherowo (18,7 mln zł), chociaż bardzo dobrymi wynikami mogą poszczycić się także gminy Gniewino (14,6 mln zł) i Szemud (14,4 mln zł).
Linię (11,3 mln zł) i Luzino (9,1 mln zł) należy zaliczyć do grona samorządów dobrze i umiejętnie sięgających po unijne dotacje. Słabiej na tym tle wypadają samorządowcy z Redy (6,0 mln zł), Choczewa (5,0 mln zł) i gminy Wejherowo (5,1 mln zł), ale najsłabiej Rumi (2,1 mln zł) oraz Łęczyc (1,8 mln zł).
Rumia traci jeszcze bardziej w przeliczeniu na 1 mieszkańca. W takim zestawieniu miasto to  zajmuje ostatnie w województwie  123. miejsce.
Anna Kuczmarska

Zestawienie wykorzystania środków unijnych w latach 2009-2012 wg rankingu „Wspólnoty”. Dużymi literami zaznaczono miasta i gminy w powiecie wejherowskim.

1. Gdańsk – 1 693,0 mln zł
2. Gdynia – 228,0 mln zł
3. Sopot – 117,0 mln zł
4. Słupsk (m) – 80,1 mln zł
5. Pruszcz Gd. (m) – 44,8 mln zł
6. Kartuzy – 36,2 mln zł
7. Tczew (m) – 26,2 mln zł
8. Nowy Dwór Gd. – 23,9 mln zł
9. Starogard Gdański (m) – 23,2 mln zł
10. Krynica Morska – 22,4 mln zł
11. Chojnice (m) – 22,2 mln zł
12. Krokowa – 21,9 mln zł
13. Hel – 21,7 mln zł
14. Dzierzgoń – 21,5 mln zł
15. Brusy – 21,5 mln zł
16. Kościerzyna (m) – 20,0 mln zł
17. Tczew (w) – 19,5 mln zł
18. Czersk – 19,4 mln zł
19. Sierakowice – 19,1 mln zł
20. Puck (m) – 19,0 mln zł
21. WEJHEROWO (m) 18,7 mln zł
22. Sztum (m) – 18,1 mln zł
23. Dębnica Kasz. – 18,0 mln zł
24. Lębork – 17,6 mln zł
25. Debrzno – 16,8 mln zł
26. Puck (w) – 15,4 mln zł
27. Łeba – 14,8 mln zł
28. GNIEWINO – 14,6 mln zł
29. Stegna – 14,5 mln zł
30. SZEMUD – 14,4 mln zł
31. Cedry Wielkie – 14,3 mln zł
32. Kwidzyn (m) – 14,0 mln zł
33. Starogard Gd. (w) – 13,9 mln zł
34. Ustka (m) – 13,9 mln zł
35. Malbork (m) – 13,3 mln zł
36. Człuchów (m) – 13,1 mln zł
37. Bytów – 13,1 mln zł
38. Kępice – 11,6 mln zł
39. Trąbki Wielkie – 11,5 mln zł
40. Człuchów (w) – 11,4 mln zł
41. LINIA – 11,3 mln zł
42. Rzeczenica – 11,3 mln zł
43. Lipnica – 10,9 mln zł
44. Czarne – 10,9 mln zł
45. Chmielno – 10,7 mln zł
46. Żukowo – 10,7 mln zł
47. Przodkowo – 10,3 mln zł
48. Suchy Dąb – 10,2 mln zł
49. Nowa Wieś Lęb. – 10,0 mln zł
50. Władysławowo – 9,7 mln zł
51. Słupsk (w) – 9,3 mln zł
52. Karsin – 9,2 mln zł
53. LUZINO – 9,1 mln zł
54. Sztutowo – 9,1 mln zł
55. Miastko – 8,7 mln zł
56. Potęgowo – 8,3 mln zł
57. Kaliska – 8,0 mln zł
58. Stara Kiszewa – 8,0 mln zł
59. Tuchomie – 8,0 mln zł
60. Zblewo – 7,5 mln zł
61. Pszczółki – 7,2 mln zł
62. Somonino – 7,1 mln zł
63. Pruszcz Gd. (w) – 7,1 mln zł
64. Ustka (w) – 7,1 mln zł
65. Czarna Dąbrówka 7,0 mln zł
66. Skarszewy – 6,8 mln zł
67. Osieczna – 6,8 mln zł
68. Lipusz – 6,8 mln zł
69. Pelplin – 6,7 mln zł
70. Stary Targ – 6,5 mln zł
71. Subkowy – 6,4 mln zł
72. Główczyce – 6,3 mln zł
73. Nowy Staw – 6,3 mln zł
74. Kościerzyna (w) – 6,2 mln zł
75. Chojnice (w) – 6,2 mln zł
76. Stare Pole – 6,2 mln zł
77. Przechlewo – 6,1 mln zł
78. Lichnowy – 6,0 mln zł
79. Kołczygłowy – 6,0 mln zł
80. Kosakowo – 6,0 mln zł
81. REDA – 6,0 mln zł
82. Gniew – 6,0 mln zł
83. Wicko – 5,9 mln zł
84. Jastarnia – 5,7 mln zł
85. Sulęczyno – 5,7 mln zł
86. Kobylnica – 5,7 mln zł
87. Prabuty – 5,6 mln zł
88. Miłoradz – 5,6 mln zł
89. Liniewo – 5,6 mln zł
90. Koczała – 5,2 mln zł
91. Kolbudy – 5,1 mln zł
92. WEJHEROWO (w) 5,1 mln
93. CHOCZEWO – 5,0 mln zł
94. Lubichowo – 4,8 mln zł
95. Stężyca – 4,5 mln zł
96. Parchowo – 4,5 mln zł
97. Mikołajki Pom. – 4,3 mln zł
98. Studzienice – 4,2 mln zł
99. Przywidz – 4,1 mln zł
100. Konarzyny – 4,0 mln zł
101. Smętowo Graniczne – 4,0 mln zł
102. Kwidzyn (w) – 3,8 mln zł
103. Gardeja – 3,7 mln zł
104. Skórcz (w) – 3,7 mln zł
105. Nowa Karczma – 3,7 mln zł
106. Dziemiany – 3,6 mln zł
107. Borzytuchom – 3,4 mln zł
108. Trzebielino – 3,3 mln zł
109. Skórcz (m) – 3,3 mln zł
110. Damnica – 3,1 mln zł
111. Cewice – 3,0 mln zł
112. Bobowo – 2,8 mln zł
113. Ryjewo – 2,8 mln zł
114. Czarna Woda – 2,8 mln zł
115. Malbork (w) – 2,7 mln zł
116. Smołdzino – 2,6 mln zł
117. Sadlinki – 2,4 mln zł
118. Morzeszczyn – 2,2 mln zł
119. RUMIA – 2,1 mln zł
120. Łęczyce – 1,8 mln zł
121. Stary Dzierzgoń – 1,5 mln zł
122. Osiek – 1,2 mln zł
123. Ostaszewo – 1,0 mln zł

Znaczenie skrótów:
(w) – gmina wiejska
(m) – gmina miejska

Wartość projektów unijnych, zakończonych i w trakcie realizacji, w mln zł (stan na IV 2011 r.). W pierwszej dwudziestce wśród miast i gmin zabrakło Rumi:
1. Tczew (m) – 235 375 533
2. Pruszcz Gdański (m) – 125 346 668
3. Sierakowice – 118 037 003
4. Wejherowo (m) – 103 359 711
5. Kwidzyn (m) – 94 537 003
6. Kartuzy – 61 273 136
7. Hel – 61 118 303
8. Kościerzyna (m) – 52 599 421
9. Lębork – 51 707 392
10. Gniewino – 51 367 265
11. Bytów – 49 805 021
12. Chojnice (m) – 48 375 796
13. Szemud – 47 495 707
14. Krynica Morska – 46 620 671
15. Łeba – 46 431 011
16. Starogard Gdański (m) – 46 281 830
17. Tczew (w) – 43 828 890
18. Brusy – 39 458 105
19. Sztum – 34 966 600
20. Malbork (m) – 34 348 591